2016-03-07 Jaap Grolleman en Pieter van Wijk

 

7 maart 2016 Op ’t Kistje van NIKS: Jaap Grolleman en Pieter van Wijk (Vandebron) over ‘goeie energie’

“We zien het als een experiment om de creatie en de uitvoering meer naar ons toe te trekken.”

vandebron

Vandebron is de eerste energieleverancier waar je energie rechtstreeks van een duurzame en onafhankelijke bron koopt. Zonne-energie of windenergie, bijvoorbeeld. In minder dan twee jaar hadden zich al 70.000 huishoudens aangesloten en daarmee werd Vandebron de snelst groeiende energieleverancier. Wat de reclame betreft: het bedrijf werkte samen met het gerenommeerde KesselsKramer, maar haalt nu een eigen creatief team in huis voor de communicatie. Jaap Grolleman (links) is hoofd content en Pieter van Wijk (rechts) is Inbound Marketer. Zij beantwoorden vijf vragen van Niks:

Hoe werkt Vandebron eigenlijk?
JG/PvW: Je kiest zelf je eigen energiebron, zoals Gerard en Monique, biologische boeren met een windmolen in Flevoland. Al het geld dat je vervolgens voor je energie betaalt gaat rechtstreeks naar Gerard en Monique. Zij ontvangen een hogere energieprijs en jij hoeft geen marge meer af te staan aan de grote energiebedrijven.

Jullie leveren alleen in Nederland opgewekte groene stroom zeggen jullie. Waar vandaan komt dat zoal?
Op onze website staat een interactieve kaart waar je alle energiebronnen kan vinden. Wind komt voornamelijk uit het westen, waar het harder waait. Zon en Bio-energie voornamelijk uit het oosten omdat ze daar veel ruimte en organisch afval hebben.

Vorig jaar wonnen jullie de tiende energieveiling van de Consumentenbond met het scherpste bod voor een eenjarig contract. Waarom zijn al die andere leveranciers zoveel duurder?
De grote, oude leveranciers hebben last van slechte investeringen in ouderwetse kolencentrales en inefficiënte organisaties. De nieuwe leveranciers hebben vaak te maken met een hoge churn, elk jaar loopt een groot deel van de klanten weer weg omdat ze niet onderscheidend genoeg zijn.

 Waarom de relatie met KesselsKramer veranderd na een succesvolle start?
De relatie met KesselsKramer is zeker niet stopgezet, ze blijven strategisch betrokken en we kunnen intern niet tippen aan hun ervaring in het bouwen van een merk. We zien het als een experiment om de creatie en de uitvoering meer naar ons toe te trekken.

Waarom denken jullie dat een in-huisbureau met eigen creatief team beter voor jullie zal werken?
We kunnen dan kleinschaliger content maken. Een filmpje maken over een windmolenfabriek in Duitsland, wat door 10.000 mensen bekeken wordt, is financieel niet interessant als we het via een bureau zouden moeten doen. Dat soort kansen krijgen we nu wel. We zien het als een extra onderscheid van de gevestigde orde als we dichter bij de consument kunnen staan.

Zie hieronder de commercial van KesselsKramer:

Terug naar het nu

Toch nog even naar het archief

Plaats een reactie