Nu op ’t Kistje

3 februari op ’t Kistje van NIKS

Barbera Wolfensberger: van reclamebaas tot topambtenaar

“Voormalig reclamebureaudirecteur wordt topambtenaar”, was het verre van alledaagse branchenieuws in mei 2017. En niet zomaar een topambtenaar. Barbera Wolfensberger, geboren in Den Haag in 1965 – haar vader was de bekende reclameman Karel Wolfensberger – werd per 1 juli van dat jaar directeur-generaal Cultuur en Media bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Op voordracht van de toenmalige minister Plasterk van Binnenlandse Zaken.

Barbera, gewaardeerd spreker bij Niks op maandagavond 3 februari in onze vaste stek Grandcafé ZO, was eerder al uit de reclame gestapt, na bijna twee jaar Chief Marketing Officer te zijn geweest van de TMG (de Telegraaf Media Groep). Nog eerder, vanaf januari 2014, was zij benoemd tot ‘Boegbeeld Topsector Creatieve Industrie’, door de toenmalige minister Kamp van het Ministerie van EZ. En daarmee boegbeeld van ’s lands creatieve industrie.

Wolfensberger eindigde in 2015 op de tweede plaats op de lijst ‘Onmisbare 100’ (werd daarmee de eerste vrouw op deze lijst van Adformatie.) Zij bewandelde een zeer divers loopbaanpad in de marketingcommunicatiesector. Niet alleen werkte ze voor verschillende grote adverteerders, waaronder Hema en a.i. voor Etos, Laurens, Randstad en NS, ook bekleedde ze verschillende functies bij reclamebureaus. Tot oktober 2015 was ze ceo bij FHVBBDO. En daarvoor ook bij PPGH/JWT, waar ze eindigde als Group Account Director. En dan vergeten we bijna dat ze drie jaar bestuurslid van SIRE is geweest en ruim vier jaar bestuurslid van Cinekid. Wolfensberger studeerde Communicatie aan de Hogeschool van Utrecht.

In maart 2014 vertelde Barbera in een interview in dagblad Trouw dat de publieke sector voor haar een totaal andere wereld was, maar ook dat ze verrast was door de kennis en snelheid van jonge ambtenaren en de grote hoeveelheid afkortingen die werden gebruikt tijdens vergaderingen. Het blad vroeg haar toen ook of het nog een beetje zo ging in de reclame als in ‘MadMen’… Wolfensberger: ‘’Nee hoor, ondanks het plezier waarmee we werken, is het keihard buffelen. Heel af en toe zijn er feestjes.’’

Bij Niks zal ze op informele basis iets vertellen over de inhoud van haar werkzaamheden als DG Cultuur & Media bij het Ministerie van OC&W en haar werk voor het Topteam Creatieve Industrie en de Dutch Creative Council.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s