Nu op ’t Kistje

Otto van der Harst, spreker bij NIKS® op 2 september

Otto van der Harst (61) werkt nu ongeveer een jaar voor de Stichting Reclame Code, als opvolger van Prisca Ancion-Kors, die die functie liefst 28 jaar had vervuld. Gezien die functie, dat jaar, en zijn achtergrond als adverteerder (Aegon) en vele jaren in de bureauwereld (PPGH en Selmore) een mooi moment om hem uit te nodigen als spreker voor Niks, maandagavond 2 september in The Good Hangout. Gelukkig zei-ie “ja”.

De telefoon was amper neergelegd of de Reclame Code Commissie haalde de nationale media, wat al een tijdje niet was gebeurd. We vielen dus met onze neus in de melk. Met dank aan Milka, maar vooral aan de Stichting Even Geen Vlees.

Milka’s choco-reclame was als misleidend beoordeeld vanwege de niet waargemaakte claim dat alle melk van boerderijen met maximaal 60 koeien zou komen. Het bericht op online nieuwssite Nu lokte bijna 200 reacties uit. Otto van der Harst: “Ja, we leven ook een beetje van de publiciteit. Uitspraken pushen we zelden naar de media, maar klagers publiceren graag als ze gelijk krijgen…”. Of Milka, dan wel moederbedrijf Mondelez, actief in 40 landen, de claim/slogan ‘Wij houden het graag klein. Want tedere melkchocolade begint bij teder geproduceerde melk’ gaat aanpassen, hopen we te horen van Otto. En misschien ook of de Stichting Reclame Code tegenwoordig effectiever ‘bijt’ (en eerder) dan het aloude en door de SRC verfoeide imago van ‘papieren tijger’ doet vermoeden. Bij zijn benoeming zei Van der Harst trots te zijn dat hij kon ‘meehelpen om in het snel veranderende medialandschap, transparante en onafhankelijke zelfregulering gestalte te geven’. Maar ook over zijn interessante andere activiteiten is Otto bereid ons wat te vertellen.

Maar eerst even terug in de tijd. Na als student in het marktonderzoek te zijn gerold kreeg hij zijn eerste echte baan bij PPGH/Moussault. Als onderzoeker. “En als je dan 17 jaar bij dezelfde club actief blijft schop je het als vanzelf tot Managing Director.” In 2004 is Van der Harst met vier creatieven het Creative Agency Selmore gestart en heeft deze – dwars door de crisis heen – tot een succes gemaakt.

In 2014 verkocht hij zijn aandelen om zich te laten verleiden door Aegon Nederland om de communicatie daar te leiden. Remember woekerpolissen? Om drie en een half jaar later, voor de buitenwacht onverwacht en een prettige verrassing, directeur te worden van de Stichting Reclame Code. Overigens had hij daar al tien jaar in het bestuur gezeten, tussen 2004 en 2014, “dus ik dacht te weten wat me te wachten stond…”. Dus niet? Wij Niks’ers vernemen het graag.

Verder houdt Otto zich als toezichthouder bezig met Internationaal Theater Amsterdam (voorheen Toneelgroep Amsterdam) en is hij voorzitter van Giro 555, de Samenwerkende Hulporganisaties die collectief in actie komen bij majeure rampen. Tevens is hij op los-vaste basis als adviseur verbonden aan Accenture Interactive. Over zijn ervaringen daar en hoe hij aankijkt naar de reclamebranche anno nu zal hij hopelijk ook zijn licht doen schijnen. En eventuele vragen beantwoorden over Giro 555 en/of ITA.

Gevraagd of er nog een speciaal onderwerp is waarover hij graag iets zou willen zeggen antwoordt Otto kort maar krachtig: “Over vertrouwen. Iets waar we steeds minder van lijken te hebben.”

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s