Nu op ’t Kistje

Op ’t Kistje van NIKS 5 februari 2018

Wilbert Schreurs over boeken over voetbal en reclame en online winkelen

Hij stond eerder, als graag geziene gast, op het Kistje van Niks, vanwege alweer een nieuw boekje over reclame. Reclamehistoricus Wilbert Schreurs scheidde er opnieuw eentje af, nu in samenwerking met zijn zoon en voetbalfanaat Bas (uitgegeven door Coopers & Co). ‘Zo lekker kan een doelpunt zijn!’ heet het boek, waaraan Adformatie twee pagina’s met overwegend beeld wijdde. En de Volkskrant een heus interview, in de Sportsectie, want reclame is daar nog steeds geen industrietak. Uiteraard heeft Johan Cruijff verreweg de meeste reclame-uitingen achter zijn naam staan, maar de echte pionier is, volgens Schreurs collega, Ajacied Barry Hulshoff, die in hondenbrokken uitbetaald werd toen hij in de STER-blokken reclame maakte voor Chappi-hondenvoer. Een videorecorder kreeg Barry erbij, dat dan weer wel. Hoe anders gaat dat tegenwoordig.

Wilbert Schreurs komt over zijn geboekstaafde beeld van ruim een eeuw voetbal & reclame praten bij NIKS, op maandagavond 5 februari. Daarnaast zal hij ons iets vertellen over zijn nieuwe, lopende project, dat de hopelijk volop aanwezige NIKS’ers ook vast zal boeien: hij is bezig met een boek, in opdracht te schrijven voor Thuiswinkel.org, over de (razendsnelle) ontwikkeling van online retailing.

Drie vragen van Niks

Deze keer hielp je zoon Bas mee met je nieuwste boek. Wat was zijn inbreng?
“Bas (voormalig Nederlands kampioen voetbalquizzen en databasemarketeer bij een grote voetbalclub in Rotterdam) heeft zijn vader geadviseerd (in plaats van andersom) en alles gecheckt. Zo heb je nog eens wat aan je kroost.”

Verdienen voetballers anno nu nog steeds wat met reclame maken?
“De Nederlandse voetballer als uithangbord voor een klassieke reclamecampagne: die tijd is geweest. De voetballer is nu zelf een merk geworden waar adverteerders (denk aan social media/vloggen e.d.) op mee kunnen liften.”

Kun je alvast een paar observaties kwijt over je boek over online retailing?
“Het begint allemaal in 1995. In die eerste jaren is er heel wat geld ‘verbrand’ en dat levert smakelijke verhalen op. Saillant detail is dat die online ondernemers, die hun kapitaal niet staken in reclame, het op de langere termijn beter deden. Beginnen met reclame voordat je product er goed en wel staat: niet doen!”

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s