2018-11-05 Jaap Toorenaar

5 november op’t Kistje van NIKS®: Jaap Toorenaar

Granaat aan huis…? 

Nou bij NIKS® mooi niet!

Die zal maar eens afgaan. Toch lijkt het mode geworden om granaten aan of voor de deur van vooral horeca-etablissementen te hangen of te leggen. Meestal zit er een zakelijk akkefietje achter en voor rond 50 euro heb je al een aardig bommetje. Dan toch maar weer liever die oude vertrouwde, maar nu verbannen huis-aan-huis-reclamefolders.

Over reclame en bommetjes gesproken, waar blijven tegenwoordig die prachtige campagnes met slagzinnen die de Dikke van Dale haalden en figuren waarover werd nagekaart bij de koffie-automaat? Over de makers en hun campagnes van al dat moois gaat Jaap Toorenaar praten op ’t Kistje. Z’n boek ‘Hoe verzinnen ze het?’ verschijnt pas in de lente, dus NIKS heeft een keiharde primeur, die niemand mag missen. Toorenaar begint om 6 uur.

Laat dus gerust de kogelwerende kleding thuis en kom naar NIKS, het enige genootschap dat niets heeft te vrezen.

NIKS zoals gewoonlijk op de eerste maandag van de maand, dus nu op  5 november vanaf 17.00 uur in ons clubhuis Bar-Brasserie Jefferson, Vliegtuigstraat 16-18 in het Amsterdamse Schinkel-district. Het parkeren is daar nog dubbeltjeswerk

Kijk voor de beste route hier.

Het NIKS-diner kost € 14,50. Je kunt op de avond zelf kiezen uit vlees, vis of vegetarisch. Je hoeft dus geen couverts meer te reserveren voor een plekje aan de dis.

 

Op ’t Kistje van NIKS
Jaap Toorenaar
over zijn boek
‘Hoe verzinnen ze het?’

 

5 november op ’t Kistje van NIKS®

Makers ‘onvergetelijke reclame’ onthullen het hoe in boek Jaap Toorenaar

Maandagavond 5 november komt een bekende, gelouterde en nog actieve reclame-creatief op ’t Kistje te staan: Jaap Toorenaar (1954). Hij werkt al jarenlang bij ARA in Rotterdam, waarvan vele jaren als creatief directeur. Hij was deze maand in het nieuws omdat hij, als bedenker van enkele beroemde slogans, de Amsterdamse wethouders ervan wilde weerhouden om hun internationale slogan ‘I Amsterdam’ te dumpen. Hopelijk lukt hem dat.

Maar de reden dat Jaap komt praten bij Niks is dat er van hem in maart/april volgend jaar een dik boek uitkomt over reclame. De titel ‘Hoe verzinnen ze het?’ en de subtitel ‘De bedenkers van onvergetelijke reclames aan het woord.’ Met veel humor en inzicht leidt Toorenaar deze ontstaansverhalen in en geeft zo een scherp beeld van de soms wonderlijke reclamewereld. Daarnaast verklaart hij waarom deze vondsten zo goed werken. “Daarom is deze verzameling van de meest onvergetelijke reclame-uitingen en slogans een aanrader voor iedereen met belangstelling voor succesvolle communicatie”, laat Jaap weten.

Enkele van de te bespreken campagnes: En dan is er koffie voor DE, Met de Fiat Panda lach je iedereen uit, Petje Pitamientje, Even Apeldoorn bellen, Het Zwitserlevengevoel, Je bent een rund als je met vuurwerk stunt en de vleessnijder van SIRE, KLM’s zwanen, 4 uur Cup-a-Soup, De olifant van Rolo, Melkunie’s Geen bommetje, Leuker kunnen we ’t niet maken van de Belastingdienst, De vrienden van Amstel, Foutje bedankt van Reaal, Geschikt/Ongeschikt van de Landmacht, AH’s supermarktmanager en de ex-miljonair van Telfort.
Toorenaar interviewde voor zijn boek zo’n 60 vakgenoten. Er komt ook een hoofdstuk in over slagzinnen van zijn hand. En een top-100 van de meest gebruikte reclamezinnen op sociale media (resultaten van een onderzoek door Coosto). Plus een site.

De Zeeuw Jaap Toorenaar werkte ook bij JWT en Prad. Met Peter van den Engel was hij verantwoordelijk voor de eerste films in de serie van ‘Calvé pindakaas. Wie is niet er groot mee geworden?’ (Evert van Benthem en Joop Zoetemelk). Jaap bedacht ook zinnen als ‘NRC Handelsblad. Slijpsteen voor de geest’, ‘De maatschappij. Dat ben jij’ voor SIRE en ‘De Luchtmacht. Eén team, één taak’.

Daarnaast schreef hij columns over reclame in HP/De Tijd en was hij samensteller van de bloemlezingen ’Mijn moeder zei altijd’ en ‘Mijn vader zei altijd’, met de mooiste uitspraken van onze ouders en grootouders.

Vier vragen van Niks:

1. Meer dan 300 pagina’s dik. Terwijl mensen niet meer lezen tegenwoordig. Zegt men. Of is het ook veel plaatjes kijken? Jaap Toorenaar: “Er komen veel plaatjes in het boek maar de nadruk ligt op de praatjes. Elke dag verschijnen er vijf boeken over leidinggeven, elk jaar vijf boeken over reclame. Dan mag mijn boek redelijk dik worden, lijkt me.”

2. Hoe ben je tot die selectie van campagnes gekomen, lastig zeker? “Kennen veel Nederlanders deze campagne, was steeds de vraag. Dat kun je gewoon aan al je buren vragen, dan krijg je ook een beeld.”

3. Mochten adverteerders geen woordje meepraten over wat toch ook hun campagnes waren?
“ ‘Hoe verzinnen ze het?’, heet het boek en dus komen er copywriters en artdirectors aan het woord. Heel soms ook een adverteerder.”

4. Je boek lijkt wel een zwanenzang van ‘s lands reclamesector, het tijdperk van leuk en vooral leuk én goed lijkt namelijk voorbij. Of niet? “Ik weet niet of het tijdperk van de goede én leuke reclame voorbij is, al zou het kunnen dat de hoogtijdagen van de spraakmakende reclame achter ons liggen. Dat weten we over twintig jaar.”

Terug naar het nu

Toch nog even naar het archief

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s