2017-03-06 Lucy van der Helm

Lucy van der Helm op ’t Kistje bij NIKS 6 maart 2017

Bang voor ’t Kistje…? 

Nou bij NIKS® mooi niet!

gabber

Bij NIKS gaat geen Kistje-spreker het debat uit de weg. Geen PVV-toestanden bij Jefferson. De persoonlijke beveiliging van de Kistje-spreker (SIRE’s Lucy van de Helm) beperkt zich tot het vlinderhondje alias de klikocollie van onze spil-NIKS-er Carola Kesteloo. Genoeg is genoeg.

Laat je kogelwerende vest dus maar thuis en kom naar NIKS, het enige genootschap zonder boze witte mannen.

NIKS als gewoonlijk op de eerste maandag van de maand, dus op maart vanaf 17.00 uur in ons clubhuis Bar-Brasserie Jefferson, Vliegtuigstraat 16-18 in het Amsterdamse Schinkel-district. Het parkeren is daar nog dubbeltjeswerk. Kijk voor de beste route hier.

Het NIKS-diner kost € 14,50. Je kunt op de avond zelf kiezen uit vlees, vis of vegetarisch. Je hoeft dus geen couverts meer te reserveren voor een plekje aan de dis.

kistje-lucy-vd-helm

Op ’t Kistje van NIKS:
Lucy van der Helm
directeur SIRE

 

 

NIKS 6 maart 2017, Lucy van der Helm van SIRE:

“SIRE krijgt onverminderd veel support vanuit de communicatiesector”

lucy-van-der-helm

Lucy van der Helm, onze spreker van NIKS op maandagavond 6 maart a.s., is nu alweer bijna drie jaar directeur SIRE. Dat we graag, want niet niks, die dierbare organisatie in ons vak met hoofdletters spellen. SIRE viert dit jaar het 50-jarige jubileum. Tevens is zij al 12,5 jaar bestuurslid van de DDMA. Maar Lucy kreeg vooral bekendheid in het communicatievak als mede-oprichter van adviesbureau De Combinatie van Factoren, waarvan zij in november 2013, na liefst bijna 17 jaar afscheid nam. Daarvoor was zijn vier jaar CSD bij Bartels\Verdonk, onderdeel van de FHV/BBDO-groep, en daar weer voor werkte Lucy van der Helm nog aan de accountkant bij Bates en Ogilvy. Ook aan adverteerderskant deed zij communicatie-ervaring op; bij Luxaflex en AstraZeneca.

Vijf vragen van NIKS aan Lucy van der Helm:

Hoe staat SIRE ervoor in dit jubileumjaar? “Heel goed. We hebben een sterk bestuur, het SIRE-bureau prima op orde en we krijgen onverminderd veel support vanuit de communicatiesector, inclusief de exploitanten. Maar bovenal maken we mooie campagnes. En helemaal van nu. Zoals recent de ‘Voor wie doe jij het eigenlijk’-campagne, waarvan de aanloop ‘The Good Life Agency’ veel stof heeft doen opwaaien.”

Welk percentage van de Nederlanders denkt na 50 jaar nog steeds dat SIRE-campagnes van de overheid zijn? ‘Te veel mensen. Dat is vervelend, maar we vinden het niet erg genoeg om er een campagne aan te wijden. Want dat gaat ten koste van de aandacht voor een mooi onderwerp. Anderzijds zijn mensen altijd positief verrast als ik zeg dat we 100% onafhankelijk zijn. Maar…. we gaan er in ons jubileumjaar zeker wat aan doen.”

Hoe is je overstap vier jaar geleden van het mede door jou opgerichte Combinatie van Factoren naar SIRE bevallen, want toch heel ander werk? “Ik vind SIRE een cadeautje. Aan de slag met belangrijke maatschappelijke onderwerpen. Sterk inhoudelijk, je steeds weer verdiepen in nieuwe onderwerpen. Met een heel leuk bestuur. Bovendien was ik na 25 jaar eraan toe om uit het commerciële communicatievak te stappen. Een hele leuke dimensie: ik ben nu ‘opdrachtgever’. Wel de enige – zoals ik vaak grappend zeg – die niet betaalt en waarvan partijen het niet erg vinden om na één project afscheid te nemen. En… mooie (en succesvolle) campagnes maken is gewoon het leukste dat er is. Daarnaast biedt mijn baan bij SIRE mij de mogelijkheid om eigen initiatieven te ontplooien. Meerdere dingen kunnen doen, ontzettend leuk.”

Wat is je taak zoal als bestuurslid van DDMA, Data Driven Marketing Association? “Wij hebben stilletjes onze naam veranderd, van Dutch Dialogue Marketing Association naar wat het nu is. Dat zegt ook alles over de verandering van het vakgebied. Van direct marketing naar data driven marketing. Ik zit sinds 2004 in het bestuur, ben momenteel interim-voorzitter en al jaren penningmeester. We houden ons o.a. bezig met belangrijke vraagstukken als de duurzame data-economie en privacy (dat onze leden een goed privacybeleid hebben in het belang van hun klanten, verankerd in het DDMA Privacy Waarborg). Dat doen we voor en met onze leden (er zijn 300 actieve leden in 13 commissies binnen DDMA!).”

Ga je ons iets vertellen over nieuwe campagneplannen van SIRE? “Dat ga ik zeker doen als ik op het kistje sta. We vieren dit jaar ons 50 -jarig bestaan en dat gaat enerzijds gevierd worden met een hele mooie campagne en anderzijds pakken we dit moment aan om ons netwerk uit te nodigen dit samen met ons te vieren.”

Terug naar het nu

Toch nog even naar het archief

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s