2017-11-06 Ron Walvisch

6 november 2017 op ’t Kistje: reclameman Ron Walvisch over het ‘ongeneerd jatwerk’  van Don Schothorst

Wilhelmus af door zijdeur…? 

Nou bij NIKS® mooi niet!

Daarvoor is de melodie te mooi. Maar die tekst? Die kan kan wel een opfrisser gebruiken. Zodat ook de heren van Oranje straks begrijpen wat ze zingen in het stadion. Misschien kan Frank Pels er eens naar kijken, want zijn hit ’15 miljoen mensen’ kwam toch aardig in de richting. Wel oppassen dat Don Schothorst de tekst niet claimt. Over zijn jatwerk in het boek ‘De Don’ gaat Ron Walvisch zich op ’t Kistje kwaad maken.

Haal dus maar je oranje sjerp uit de kast en kom naar NIKS, het enige authentieke genootschap.

NIKS zoals gewoonlijk op de eerste maandag van de maand, dus op 6 november vanaf 17.00 uur in ons clubhuis Bar-Brasserie Jefferson, Vliegtuigstraat 16-18 in het Amsterdamse Schinkel-district. Het parkeren is daar nog dubbeltjeswerk. Kijk voor de beste route hier.

Het NIKS-diner kost € 14,50. Je kunt op de avond zelf kiezen uit vlees, vis of vegetarisch. Je hoeft dus geen couverts meer te reserveren voor een plekje aan de dis.

NIKS 6 november 2017:

Ron Walvisch over zijn strijd tegen Don Schothorst en uitgever Meulenhoff

Een man en zijn missie. Op het kistje maandagavond 6 november a.s. creatief Ron Walvisch, die niet alleen vindt dat het boek De Don (Schothorst) uit de handel moet worden genomen door uitgeverij Meulenhoff Boekerij, maar ook dat een forse som geld moet worden overgemaakt aan de nabestaanden van de gedupeerde bedenkers van een paar overbekende reclameslogans. Die ten onrechte door Schothorst zijn geclaimd.

Toevoeging van een erratum aan het boek, zoals is geschied, acht Walvisch onvoldoende. Het gaat onder meer om slogans als ‘Melk. De Witter Motor’. En het bedenken van ‘Het Zwitserlevengevoel.’ Hij overweegt een rechtszaak vanwege dat pronken met andermans veren dat hij liever ‘ongegeneerd jatwerk’ noemt van Don, in nauwe samenwerking met Meulenhoff. ‘’Dat laatste is wellicht nog erger.’’

Oud ADCN-voorzitter Walvisch (v/h JWT, GO/Needham, Leo Burnett, Saatchi & Saatchi en de laatste jaren diverse eigen bureaus) voegt daaraan toe: ‘’Als we het auteursrecht zelfs wat betreft onze beroemdste slogans niet met hand en tand verdedigen tegen dit soort praktijken, als men zo ongestraft ideeën en slogan mag claimen om een boek te verkopen, waar blijven we dan, als reclamebranche?’

Op de Niks bijeenkomst gaat hij in op de voortgang van zijn kruistocht tegen Don Schothorst en Meulenhoff, zoals beschreven in Volkskrant en Adformatie, en verweert hij zich ongetwijfeld ook tegen de kritiek dat hij zich vast zou bijten in een achterhoedegevecht over de mooie tijden van weleer. Tijden waarin men elkaar de hemel in prees, met palmares overlaadde, tijden die al jaren geleden zijn ingehaald door het digitale tijdperk.

 

 

reclameman Ron Walvisch
over het ‘ongegeneerd
jatwerk’ van
Don Schothorst

Terug naar het nu

Toch nog even naar het archief

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s