2017-10-02 Danny van den Bersselaar

2 oktober 2017 op ’t Kistje: Danny van den Bersselaar, regisseur Big Shots

Alweer een stoornis…? 

Nou bij NIKS® mooi niet!

Wie gek wordt van kauw- , slurp- of andere geluiden om zich heen, lijdt aan misofonie. Gelukkig slikken de NIKS-genoten ook daar pillen tegen, zodat ze zich niks meer aantrekken van gesmak, geschuifel en gekwebbel op onze clubbijeenkomst. Bovendien zal dat minimaal zijn als regisseur Danny van den Bersselaar van Big Shots op ’t Kistje vertelt over de fascinerende documentaire ‘De Kunst van het Verleiden’ die 10 oktober in Tuschinski voor een reclamepubliek in première gaat . Een primeur.

Bij NIKS echter geen rode loper. Trek dus maar wat aan en kom naar NIKS, het enige genootschap dat stilletjesaan steeds interessanter wordt.

NIKS zoals gewoonlijk op de eerste maandag van de maand, dus op 2 oktober vanaf 17.00 uur in ons clubhuis Bar-Brasserie Jefferson, Vliegtuigstraat 16-18 in het Amsterdamse Schinkel-district. Het parkeren is daar nog dubbeltjeswerk. Kijk voor de beste route hier.

Het NIKS-diner kost € 14,50. Je kunt op de avond zelf kiezen uit vlees, vis of vegetarisch. Je hoeft dus geen couverts meer te reserveren voor een plekje aan de dis.


Op ’t Kistje van NIKS

Danny van den Bersselaar
regisseur van documentaire
De Kunst van het Verleiden

 

NIKS 2 oktober 2017, Danny van den Bersselaar, regisseur van De Kunst van het Verleiden:

“Reclame is alleen maar vervelend als het slechte reclame is”

Op het Kistje van Niks op maandag 2 oktober deze keer een primeurtje: het verhaal achter de documentaire ‘De Kunst van het Verleiden’, gemaakt voor de 100-jarige VEA, nu al verteld. Door Danny van den Bersselaar (37), de regisseur van de docu en negen jaar werkzaam bij productiebureau Big Shots. En de man die zelf met het idee van de documentaire kwam. De première vindt plaats in Pathé Tuschinksi op 10 oktober. De docu, nu al een ‘fascinerend video monument en waardig eerbetoon’ aan het reclamevak genoemd door VEA-directeur Cees Wijnnobel, begint met een gesprek van de onlangs overleden en in 1930 geboren Hans Ferrée, een van de groten van het reclamevak.

Van den Bersselaar deed eerder bijna vijf jaar camerawerk en cross-media bij productiebureau CCCP na Media & Cultuur te hebben gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam. Hij heeft werk gemaakt voor klanten als onder meer Ziggo, ABN, Schiphol, Lays, Radio538, NuSport en Coolblue. Desgevraagd legt hij uit dat hij, werkzaam als regisseur in de commerciële hoek, altijd veel te maken had met reclame en de bureauwereld. ‘’Ik vind het een intrigerend iets en bovenal heel raar dat niemand in Nederland die verhalen ooit eens aan elkaar heeft proberen te rijgen. Daarnaast had ik ook, na ruim 10 jaar alleen maar opdrachtwerk in korte vorm te maken, behoefte aan een groot, eigen project.’’

Voor hem was de VEA een van de geijkte partijen waar hij op een gegeven moment mee in contact kwam. ‘’Bijzonder toevallig bleken zijn dit jaar het 100 jarig bestaan te vieren en ze wilden daar een event omheen. In onze docu zagen zij het perfecte uitgangspunt voor hun viering. Ze hebben aan ons gevraagd of deze docu vertoond zou kunnen worden op hun event. We hebben elkaar inhoudelijk prima kunnen vinden in deze op het event toegespitste versie. Ze hebben ons hiervoor uiteraard ook een financieel steuntje in de rug gegeven.’’

De plotseling dood van Hans Ferrée kwam uiteraard ook voor Danny van den Bersselaar als een grote schok. Tegen Adformatie vertelde hij in mei dit jaar nog dat de grootste verrassing was dat hij Ferrée nog had kunnen spreken, als een van de eerste reclamemakers van Nederland die pleitte voor meer creativiteit in de reclame. ‘’Daarom begint de documentaire ‘De Kunst van het Verleiden’ bij hem.’’

De vragen van NIKS:

Reclame is niet altijd populair bij iedereen. Irriterend, consumptie onnodig stimuleren enzo. Heb jij daar een mening over? ‘’Reclame is alleen maar vervelend als het slechte reclame is. Leuke en goede reclame vindt iedereen leuk, het wordt dan alleen vaak niet eens meer reclame genoemd. Verder heb ik geen morele bezwaren tegen reclame als vieze adem van de consumptiemaatschappij. Maar ik vind wel dat ook reclame, zeker tegenwoordig een bepaalde verantwoordelijkheid heeft. Dat mag alleen iedereen lekker voor zichzelf beslissen.’’

De consument bereiken wordt steeds lastiger vanwege de media(platform)-versnippering. Hoe zou jij daarop inspelen? ‘’Dat is hèt grote vraagstuk van deze tijd. Hoe bereik je een consument die steeds makkelijker om reclame heen kan, steeds sneller is afgeleid en er ook steeds minder vatbaar voor is? Dat doe je door op plekken te zijn waar je nog wel relevantie kunt hebben. Van nuttige producten tot populaire cultuur. Je moet in elk geval zorgen dat de consument het leuk en nuttig vindt, anders is ie zo weer weg.’’

Je heb veel reclamemakers een beetje leren kennen, ook van de oudere generatie. Wat is je indruk van ze? ‘’Dat elke generatie een zelfde passie deelt voor het vakgebied en het heel serieus neemt. Dat en de creativiteit bindt hen allemaal. Het is een heel kleurrijk en uiteenlopend gezelschap en ik voel me vereerd dat ik een goede doorsnede van de topcreatieven uit alle generaties heb leren kennen. Ik heb een hoop van ze geleerd in elk geval en drink met een aantal van hen nog steeds regelmatig een wijntje.’’

Lees meer:
Bekend reclameman Hans Hans Ferrée overleden

Big shots VEA maken documentaire over de reclamewereld


Terug naar het nu

Toch nog even naar het archief

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s