2017-02-06 Aad Boon

Aad Boon op ’t Kistje bij NIKS 6 februari 2017

Iedereen al ingeburgerd…? 

Nou bij NIKS® mooi niet!

inburgeringsexamen

Er lopen nog een paar NIKS-genoten rond, die best in aanmerking komen voor een beurs van €10.000 om wat gemakkelijker in de omgang te worden.
Een goeie outfit kan daarbij helpen, weet Kistje-spreker Aad Boon van Amsterdam Fashion Week.

Weg dus die burka of jaballah. Trek je rood-wit-blauwe ensemble aan en kom naar NIKS, het enige genootschap waar iedereen zich thuis wil voelen.

NIKS als gewoonlijk op de eerste maandag van de maand, dus op 6 februari vanaf 17.00 uur in ons clubhuis Bar-Brasserie Jefferson, Vliegtuigstraat 16-18 in het Amsterdamse Schinkel-district. Het parkeren is daar nog dubbeltjeswerk. Kijk voor de beste route hier.

Het NIKS-diner kost € 14,50. Je kunt op de avond zelf kiezen uit vlees, vis of vegetarisch. Je hoeft dus geen couverts meer te reserveren voor een plekje aan de dis.

boon-kistje
Op ’t Kistje van NIKS:
Aad Boon
managing director
Amsterdam Fashion Week

NIKS 6 februari 2017 Op ’t Kistje, Aad Boon over fashion retail:

“De crisis heeft er enorm ingehakt”

aad-boon
Aad Boon, de merkenman op het Kistje op maandag 6 februari, wie kent ‘m niet? En wie heeft er niet eens, vooral aan adverteerderskant, met hem gewerkt? Diezelfde Aad is sinds oktober vorig jaar interim managing director van de, voluit, Mercedes-Benz Amsterdam FashionWeek. Die vorig jaar verrassend werd overgenomen door Telegraaf Media Groep en net succesvol werd afgesloten. De AFW is het primaire onderwerp van de inleiding van Niks.

Aad Boon, broer van ontwerper Piet, voor/met wie hij ook heeft gewerkt, begon in de marketing & communicatie in 1982. En wel als account planner bij het toenmalige GO Needham. Waarna hij overstapte naar de adverteerderskant, te beginnen bij Smiths Food, als senior product manager. Maar het ‘bekendst’ in onze branche werd Aad enkele jaren later, als director Marketing & Communications WE Europe (WE, v/h Hij/ZY). Na drie jaar Albert Heijn vervulde hij interim klussen voor te veel bedrijven om op te noemen. Een selectie: Laurus, 3SI Commerce (in Frankrijk), de Piet Boon Group, UPC, Creatrade Holding (in Duitsland), Speurders van TMG en zelfs even bij Publicis, waar hij voor Jack de Graaff een retaildochter oprichtte in 2007-08.

Vijf vragen van Niks voor Aad Boon:

1. Hoe kwam je zo terecht bij de Amsterdam Fashion Week? “Barbera Wolfensberger, CMO van TMG, wist dat mijn project in Hamburg ten einde liep en wilde koffie drinken.”

2. Weet je al wat je volgende klus is? “Ik ben nog lang niet klaar bij AFW, wil heel graag verder bouwen aan deze groeibriljant.”

3. Hoe is de staat van fashion retail in Nederland? “Heb je even? Het is voor niemand een verrassing dat hier ingrijpende veranderingen plaatsvinden. De dominantie van de internationale spelers is groot, de noodzaak tot transformatie naar nieuwe businessmodellen evenzeer; de crisis heeft er enorm ingehakt. En de opdracht voor retailers is enorm qua winkelbestand, winkelgrootte, supply chain, nieuwe rollen en kennis voor personeel, data & technologie, wat voor ‘experience’ willen en kunnen we bieden, wat is onze merkrelevantie etc. Welke prioriteiten hanteren we? Hebben we de kennis en funding voor al die veranderingen? Hebben we de juiste partners?”

4. Ooit het plan gehad om een reclamebureau op te richten? “Hmm, nooit concreet. Ik wil zo graag eigenaar van het onderwerp zijn, advies en implementatie is wat ik graag doe. Maar communicatie in de brede zin van het woord is, naast design, wel een van mijn passies.”

5. Wat was je moeilijkste opdracht, wat je makkelijkste? “Niet om flauw te zijn, maar makkelijke opdrachten die kom ik niet tegen. Misschien ben ik gewoon niet goed genoeg, dat kan. Maar waar het van afstand heel overzichtelijk lijkt, is het, als je er eenmaal je tanden inzet, toch weer heel lastig: waar verdienen we ons geld, hoe kunnen we focus aanbrengen en overtuigen we die noodzaak tot keuzes organisatiebreed, hoe overtuigen we alle teams dat we in een dead-end street lopen en dat wat wij als revolutie zien, voor onze klanten niet meer dan evolutie is. Enzovoort. Strategie omzetten in Executie, dat is de opdracht. En dat is verdomd lastig.”

Terug naar het nu

Toch nog even naar het archief

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s