2016-12-06 Hans Germeraad

Hans Germeraad op ’t Kistje bij NIKS 5 december 2016

Wie krijgt de Zwarte Piet…? 

Nou bij NIKS® mooi niet!

zwarte-pietenNIKS-genoten kunnen bij een goed glas en een lekker maal als geen ander de Zwarte Piet doorschuiven. Gevolg: ieder ongeveer hetzelfde bedrag op zijn Jefferson-nota. Mooi toch? Aan sommige mensen kun je gewoon zien dat ze altijd de Zwarte Piet krijgen doorgeschoven: staatssecretaris Eric Wiebes, Maurice de Hond, De Dunne en…tja Hans Germeraad die bereid is gevonden op Sinterklaasavond op ’t Kistje te gaan staan. Hans gelooft niet meer in de Sint, maar wel in zijn MiM, een brain trust op mediagebied.

Trek dus je beste tabberd aan en kom naar NIKS, het enige genootschap waar je je zwarte geld nog kwijt kunt.

NIKS als gewoonlijk op de eerste maandag van de maand, dus op 5 december vanaf 17.00 uur in ons clubhuis Bar-Brasserie Jefferson, Vliegtuigstraat 16-18 in het Amsterdamse Schinkel-district. Het parkeren is daar nog dubbeltjeswerk. Kijk voor de beste route hier.

Het NIKS-diner kost € 14,50. Je kunt op de avond zelf kiezen uit vlees, vis of vegetarisch. Je hoeft dus geen couverts meer te reserveren voor een plekje aan de dis.

NB. Noteer nu alvast in je agenda: maandag 9 januari 2017 is het befaamde NIKS-Nieuwjaarsdiner. Nadere informatie volgt.

hans-germeraad-kistje
Op ’t Kistje van NIKS:
Hans Germeraad van
Media Investment Management

NIKS 5 december 2016 Op ’t Kistje, Hans Germeraad van Media Investment Management:

“De huidige praktijk is sneller verouderd dan het management vaak denkt”

hans-germeraadMiM (Media Investment Management B.V.) is een initiatief van NIKS-ers Hans Germeraad, George Bohlander en Marianne Bruijn. Drie ervaren mediaexperts die gepokt en gemazeld zijn in het mediavak, zoals we weten. Het drietal heeft jarenlange ervaring in de top van internationale mediabureaus en hebben met of bij de grootste adverteerders gewerkt. De MiM partners werken samen met experts met veel ervaring in specifieke disciplines, zoals legal, financial, research, digital, big data, direct marketing en accountancy. ”Per opdrachtgever wordt een relevante set van experts samengesteld. Op deze wijze organiseert MiM een uiterst krachtige brain trust,” meldt de site http://mim.amsterdam/nl/home/. Volgen vijf vragen van Niks aan Hans Germeraad.

Inschakeling van MiM heeft uiteindelijk één doel: het ROI van het mediabudget maximaliseren en inzichtelijk maken voor het topmanagement, meldt jullie site. Eigenlijk snijden jullie, haha, Sinterklaas uit de mediaorganisatie. Kun je een voorbeeld geven van hoe dat al eens goed is gelukt? Hans Germeraad: ”Nee, dat kan ik niet omdat we niet over onze opdrachtgevers spreken. Maar het lukt ons om de kosten behoorlijk te drukken, de effectiviteit te verhogen en risico’s te verminderen.”

Krijgen adverteerders meer begrip voor het feit dat creatieve prestaties van reclamebureaus zich niet makkelijk in geld laten uitdrukken, dus minder makkelijk accountable zijn? ”Ja, voor het zuiver creatieve proces wel. En dat ondersteunt MiM ook. Maar er is ook heel veel werk dat eigenlijk weinig met creatie te maken heeft. Dat kan beter worden omschreven als creatief productiewerk. En dat laat zich wel gemakkelijk in geld uitdrukken. En daar passen normale uurtarieven bij.”

Jullie hebben een ‘strategische alliantie’ met The Source Group. Wat doen ze en hoe werken jullie soms samen? ”The Source helpt bedrijven groeien en innoveren. Het aanbod van MiM past in het productportfolio van The Source, omdat een communicatiebudget dat effectief en efficiënt wordt uitgegeven ook groei realiseert. Bovendien moet het communicatietraject in deze snelle tijden ook voortdurend worden geïnnoveerd. De huidige praktijk is sneller verouderd dan topmanagement, maar ook communicatiemanagement, vaak denkt.”

Jouw The Launch Company heeft maar vier jaar bestaan, maar sleepte wel de prestigieuze Van Speijk Prijs in de wacht bij de start. Waarom was dat bedrijf geen blijvertje? ”The Launch Company was zijn tijd ver vooruit en ik heb daar vier jaar enorm veel geleerd. De fout die we in ons enthousiasme hebben gemaakt is dat we met té jonge start ups in zee gingen. Daardoor ging het te vaak mis. The Launch Company ging daarom financieel gezien niet vliegen en dan moeten er grote-mannenbeslissingen worden genomen. Dat was niet niks.”

Je hebt als zelfstandig ondernemer gewerkt bij Sanoma en ANWB Media. Kun je een paar interessante observaties daar delen? ”Sanoma is alweer een tijd geleden. Ik vind het fascinerend om vanaf de zijlijn te zien hoe het bedrijf verandert en zich ontwikkelt. Naar mijn mening doet Sanoma dat best goed. ANWB media was een bijzondere ervaring. Wat daar is opgevallen is dat het leiden van een uitgeverij een vak is, dat temidden van alle nieuwe ontwikkelingen sommige krachtige zaken uit het verleden gekoesterd moeten worden en dat er in een wereld die niet primair media-driven is door verkeerd management enorme fouten gemaakt kunnen worden.”

Terug naar het nu

Toch nog even naar het archief

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s