2016-11-07 Katarina Hartgers

Katarina Hartgers op ’t Kistje bij NIKS 7 november 2016

Zorgen voor morgen…? 

Nou bij NIKS® mooi niet!

tom-poes-en-de-niks-zonder-tekst

Klik op strip voor de bijbehorende tekst

Krijgen we oorlog in Europa? Treedt in de VS een rare president aan? Wordt Zwarte Piet mantelzorger? Marten Toonder beschreef het al in Tom Poes en de Niks: de angst voor het onzichtbare morgen. Zeker is in elk geval de NIKS-bijeenkomst van 7 november, waar Katarina Hartgers op ’t Kistje transparant maakt wat we allemaal kunnen verwachten van de sociale media.

Trek dus bij voorkeur doorkijk-kleding aan en kom naar NIKS, het enige genootschap waar je je alleen maar zorgen moet maken dat je er bij komt.

NIKS als gewoonlijk op de eerste maandag van de maand, dus op 7 november vanaf 17.00 uur in ons clubhuis Bar-Brasserie Jefferson, Vliegtuigstraat 16-18 in het Amsterdamse Schinkel-district. Het parkeren is daar nog dubbeltjeswerk. Kijk voor de beste route hier.

Het NIKS-diner kost € 14,50. Je kunt op de avond zelf kiezen uit vlees, vis of vegetarisch. Je hoeft dus geen couverts meer te reserveren voor een plekje aan de dis.

hartgers-nix
Op ’t Kistje van NIKS:
Katarina Hartgers
Social media specialist

 

NIKS 7 november 2016 Op ’t Kistje, social media specialist Katarina Hartgers:

“Zonder strategie geen resultaat”

katarina-hartgersSocial media zijn niet meer weg te denken. De hele dag zijn we online op Facebook, Twitter of LinkedIn. Een enkeling waagt zich aan Instagram. En jongeren onder ons hebben hun eigen apps. De slimme ondernemer speelt hierop in.

Katarina Hartgers is zo’n slimme ondernemer en een universele netwerker. Katarina is een zwaargewicht als het gaat om kennis omtrent ondernemen, social media en internationale handel. Zij is jarenlang actief geweest voor de Kamer van Koophandel van Letland in Nederland, waarbij zij zich bezig hield met het bevorderen van de handel tussen Nederland en Letland. Sinds 2015 versterkt zij de directie van MKB Amsterdam met haar enthousiasme en energie. Haar affiniteit met de sociale media is ontstaan toen zij – met succes – social media in ging zetten om producten bij een zo breed mogelijk publiek onder de aandacht te brengen.
Sinds 2010 houdt zij zich als (gediplomeerd) social media specialist bezig met het bedenken en implementeren van social media strategieën voor bedrijven. Daarnaast werkt zij voor een aantal bedrijven die het beheer van de sociale media aan haar hebben uitbesteed en geeft zij praktische sociale media workshops, met als belangrijkste ‘Verkopen op Facebook’ en ‘LinkedIn voor Ondernemers’.

Bij NIKS zijn we niet zo vertrouwd met social media. We houden vast aan de traditionele media en hebben wellicht nét een persoonlijk profiel op Facebook of LinkedIn. Misschien sturen we zelfs weleens een tweet de wereld in. Welke informatie ontvangen we niet meer? Wat missen we nu allemaal?
“Je zult steeds meer missen, omdat de sociale netwerken onthouden wat je voorkeur is. Lees je alleen maar de landelijke kranten op je iPad en zoek je berichten over Ajax of je favoriete hondenras, zul je daarover ook steeds meer aangeboden krijgen. Nieuws ontvangen gaat niet meer vanzelf.”

TV-kijken door jongeren neemt dramatisch af. De visuele cultuur maakt dat zij zelfs Google terzijde schuiven en de voorkeur geven aan YouTube. Is het einde van de TV nabij of zal Pay-TV (Netflix, Videoland) het overnemen?
“Alles wordt on-demand. Zelfs Pathé Thuis is al gewoon te bestellen. Je hoeft de deur niet meer uit om je favoriete serie in één ruk uit te kijken, het zogenaamde ‘binge watching’. Inmiddels is er ook YouTube Red. Dat richt zich op ondernemers en zorgt dat je gericht advertenties kunt sturen naar specifieke doelgroepen. De makers zijn nu veelal de jongeren. Zelfs bij de haute couture modeshows zitten tieners op de 1e rij vanwege hun enorme fanbase. Op deze wijze houden de grote modemerken voeling en verbinden met hun (toekomstige) doelgroepen.”

Ook radio lijkt het onderspit te delven bij de jongeren, vooral waar het muziek luisteren aangaat. Wat wordt daar het nieuwe model om hen te bereiken? En is daar nog plaats voor ‘advertising’?
“De ‘jonge’ radiostations binden de 15 – 25-jarigen aan zich met weggevers, belspelletjes e.d. Naast de ‘gestreamde’ muziekdiensten binden zij zich ook wel aan de podcasts. Ook toonaangevende merken betreden nu – schoorvoetend – deze mediavorm. Een zondags rondje rennen gaat nu onder het genot van een TEDx-spreker via je oordopjes. De veranderingen brengen vooral nieuwe kansen!”

Terug naar het nu

Toch nog even naar het archief

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s