2016-06-06 Pim Schregel

NIKS 6 juni 2016 Op ’t Kistje: Copywriter Pim Schregel

Bore-out…? 

Nou bij NIKS® mooi niet!

sigmund- bore-out
Bij NIKS verveel je je niet, behalve dan die ene zuurpruim die nooit meer terugkwam omdat de Kistje-spreker langer dan de geoorloofde tien minuten aan het woord was. Dan sla je toch een extra drankje in? Of je knapt een uiltje?

Maar dat laatste is helemaal niet aan de orde als copywriter Pim Schregel op ’t Kistje aan het woord komt. Naast z’n dagelijks gemanoeuvreer met woorden gaf hij een wending aan zijn leven waar menigeen van droomt: rondvaartschipper.

Haal dus wat spannends uit de klerenkast  en kom naar NIKS, het enige  genootschap zonder saaie pieten.

Op 6 juni vanaf 17.00 uur in ons clubhuis Bar-Brasserie Jefferson, Vliegtuigstraat 16-18 in het Amsterdamse Schinkel-district. Het parkeren is daar nog dubbeltjeswerk. Kijk voor de beste route hier.

Het NIKS-diner kost € 14,50. Je kunt op de avond zelf kiezen uit vlees, vis of vegetarisch. Je hoeft dus geen couverts meer te reserveren voor een plekje aan de dis.

Pim Schregel voor kistje

Op ’t Kistje van NIKS:
Copywriter Pim Schregel
Klik hier voor meer info>>

 

NIKS 6 juni 2016 Op ’t Kistje: Reclamecreatief Pim Schregel als Rondvaartschipper:

“Ik doe veel meer voorstellingen dan Youp van ’t Hek”

Pim Schregel niks

Pim Schregel is schrijver. Allesschrijver. Gepokt en gemazeld in de reclamebranche. Zegt ie zelf op zijn site. En inmiddels ook breed doorkneed in het mooie maar gecompliceerde vak van scenarioschrijven. Een combinatie die werkt voor film- en tv-producenten, voor adverteerders en reclamebureaus en voor organisaties op het gebied van training en onderwijs. Maar Pim, een regelmatige Niks-bezoeker, is sinds 2010 ook als rondvaartschipper in de Amsterdamse grachten. En daarover kan-ie leuk vertellen; daarom staat Pim op het Kistje op maandagavond 6 juni a.s.

Pim Schregel studeerde Nederlands en werkte jarenlang als copywriter en creative director in de reclamebranche. In 1997 verkocht hij zijn aandeel in het Amsterdamse reclamebureau Van Daalen en Partners aan TMP Worldwide Inc., de moedermaatschappij van de internationale carrièresite Monsterboard. Toen drong de vraag zich op: “wat kan een mens nog meer doen in de schrijverij?”
Na een masterclass Personages & Dialogen onder leiding van Willem Jan Otten volgde Schregel de tweejarige vakopleiding scenarioschrijven voor film en televisie bij Scriptschool in Amsterdam (2005-2007). En sinds 2010 werkt Pim ook als rondvaartschipper in de Amsterdamse grachten.

Vier vragen van Niks:

Je studeerde Nederlands en werkte jarenlang als copywriter en creative director in de reclamebranche. Ben jij de laatste copywriter die Nederlands studeerde, nu (bijna) alles beeld is?
”Die studie Nederlands was natuurlijk een blauwe maandag. Ik zag mezelf opeens voor een klas met pubers staan en dat trok me niet zo aan. Ik schreef wel veel, cabaretliedjes onder andere. Dat trok me meer. En toen ik via een uitzendbureau bij HVR Amsterdam op de Keizersgracht 333 terecht kwam als postkamermedewerker/chauffeur was het snel gepiept. Daar kon ik meteen aan de slag als junior copywriter en assistent account executive, maar er was nog een probleempje: de dienstplicht. Enfin, met wat kunst- en vliegwerk binnen twee weken volledig gek verklaard (hetgeen later weer grotendeels is goedgekomen).”

Je deed een masterclass Personages & Dialogen onder leiding van Willem Jan Otten. Wat heb je er vooral geleerd dat nuttig is?
”Dat was een opstapje naar het scenarioschrijven. Ik dacht van copywriter vrij makkelijk te kunnen overstappen. Niks daarvan. Het is een helse materie. Net zoals de scenarioschrijver ook niet kan switchen naar copywriter. Karakters hebben unieke gedrags- en spraakkenmerken, die moet je tevoren bedenken en consequent hanteren. In de dialogen gaat het vaak om het onuitgesprokene, de subtext (ja zeggen als je nee bedoelt, URST – unresolved sexual tension).”

Daarna de tweejarige vakopleiding scenarioschrijven voor film en televisie bij Scriptschool in Amsterdam (2005-2007). Waarom is die vorm van schrijven zo moeilijk?
”Dat zit ’m in de dramaturgie. Anders dan een boekenschrijver kan je de kijker niet meenemen in de gedachtewereld van de hoofdpersoon. Het karakter moet blijken uit de handelingen. Het karakter moet zich ook ontwikkelen gedurende het verhaal, inzichten verkrijgen, anders in het leven staan. Daarnaast moet je verschillende karakters tegenover elkaar positioneren en in feite goochelen met onderlinge conflicten die het verhaal verder helpen. Verder is natuurlijk de structuur belangrijk: hoe steek je het verhaal in, hoe help je het op een logische manier verder, hoe weef je verschillende verhaallijnen samen, plotwendingen, flashbacks, sfeer, ritme. Te veel om op te noemen. Je moet als schrijver tevoren precies weten wat je gaat doen: synopsis, karakterbeschrijvingen, premisse, tijdsduur, scenisch treatment etc. En reken erop dat iedereen zich ermee bemoeit: subsidiegevers (filmfonds, mediafonds), omroepbonzen (dramaturgen), regisseurs, producers… Zo wordt er heel wat moois om zeep geholpen. Het is een wereld waar je niet tussen komt en waar weinig geld te verdienen is.”

En sinds 2010 ook werkzaam als rondvaartschipper in de Amsterdamse grachten. Hoe kwam dat zo?
”Ruim vijf jaar geleden gewoon m’n hart gevolgd, gaan doen waar ik echt blij van word. De combinatie van watersport en entertainment: rondvaartschipper in Amsterdam. Loondienst nul uren contract bij een grote rederij, daarnaast freelance voor andere rederijen. Open boten en kleinere luxe salonboten. Lekker fysiek, gezond in de buitenlucht en met dankbare toeristen. Youp van ’t Hek geeft maar 1 keer per week een voorstelling, ik doe het soms 5 keer per dag… Het is een beetje uit de hand gelopen hobby. Vorig jaar in het seizoen van eind maart tot eind oktober zo’n 1100 uur gedraaid, alleen in de maand mei al 230 uur. Doe het nu iets kalmer aan, maar helemaal niks is niks voor mij…”

 

Terug naar het nu

Toch nog even naar het archief

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s