2016-05-02 Bob Steetskamp

2 mei 2016 Op ’t Kistje van NIKS: Bob Steetskamp

Belastingparadijs…? 

Nou bij NIKS® mooi niet!

zak-illustratieNIKS heft niet eens contributie, dus er valt niks af te trekken bij onze eigen lieve fiscus, laat staan bij die op de Seychellen. De enige inbreng die we van de NIKS-genoten vragen is van vlees en bloed: een of meer introducés.

Ethischer kan het niet. En dan bieden we ook nog een Kistje-spreker. Dit keer is dat adverteerder Bob Steetskamp met internationale ervaring in o.a. zuivel en wasmiddelen. Zojuist gepensioneerd, maar nog zat ideeën.

Haal dus je Jort Kelder-das of Panama-hoed (m/v)uit de uit de la en kom naar NIKS, het enige genootschap dat te onnozel is om offshore te gaan.

Op 2 mei vanaf 17.00 uur in ons clubhuis Bar-Brasserie Jefferson, Vliegtuigstraat 16-18 in het Amsterdamse Schinkel-district. Het parkeren is daar nog dubbeltjeswerk. Kijk voor de beste route hier.

Het NIKS-diner kost € 14,50. Je kunt op de avond zelf kiezen uit vlees, vis of vegetarisch. Je hoeft dus geen couverts meer te reserveren voor een plekje aan de dis.

bob kistje
Op ’t Kistje van NIKS:
Bob Steetskamp
(ex-Mona en -Henkel)
Klik hier voor meer info>>

 

2 mei 2016 Op ’t Kistje van NIKS: 

Bob Steetskamp ‘happily 
retired’ maar actief genoeg

Bob Steetskamp‘Happily retired’ zegt Bob Steetskamp (63) over zichzelf op LinkedIn. Pas per januari dit jaar, om precies te zijn. Maar alweer met genoeg andere zaken bezig en er kan nog wat bij ook: vrijwilligerswerk op basis van Bob’s kennis en ervaring.
Voor het vertrek naar Rusland voor Campina beloofde hij zijn vrouw wat eerder te stoppen met werken. Dat gebeurde na zijn daaropvolgende periode in Nigeria. De voormalige voorzitter van de BVA/Bond van Adverteerders en FMCG-specialist was managing director in Moskou en had in Nigeria dezelfde functie voor West-Afrika. Ruim acht jaar lang woonde hij in het buitenland. Daarvoor was Steetskamp jarenlang een bekende in de Nederlandse reclame-, media- en marketingwereld. Als Corporate Director Campina (5 jaar), Group Director Melkunie/Mona (6 jaar) en nog eerder als Divisional Director Detergents/Cosmetics van Henkel Benelux, het bedrijf waar hij tien jaar volmaakte.
Bob Steetskamp komt op maandag 2 mei in Jefferson op het ‘Kistje van Niks’ staan.

De zes vragen van Niks.

1. Wanneer was je BVA-voorzitter en hoe kijk je terug op die periode? Wapenfeiten?
”Precies weet ik dan niet meer, maar het zal 1998-2002 zijn geweest. Belangrijkste wapenfeiten: oprichting HOI (accountants-gecontroleerde oplagecijfers) en het doorbreken van het STER-monopolie door de penetratie van commerciële omroepen te ondersteunen. Het leukst was de haat-liefde relatie met de VEA en het bespelen daarvan om zaken voor elkaar te krijgen.”

2. Ooit gedacht, tijdens je Nederlandse jaren: ik zou wel een reclamebureau willen runnen?
”Eens is de verleiding erg groot geweest. Een prominente art director, met wie ik als opdrachtgever goed samenwerkte, vroeg mij samen een bureau te beginnen. Op ‘onze manier’. De naam hadden we al, maar Campina liet mij niet gaan. Dat bureau is wel gestart met een andere partner. Wie-o-wie was dat?”

3. Heb je in Rusland en Nigeria nog wat te maken gehad met reclame en media?
”In Rusland waren wij een relatief kleine adverteerder, dus had dat minder prioriteit. In Nigeria zijn wij één van de grootste adverteerders, dus ben ik er veel mee bezig geweest.”

4. Wat is interessanter voor marketeers en waarom: zuivelproducten of wasmiddelen/cosmetica? ”Wasmiddelen! Omdat je met zuivelproducten een intrinsiek verschil kunt maken en wasmiddelen generiek zijn; dus daar komt het helemaal van de marketing.”

5. Na je pensionering run je een consultancy, Nostra Roba genaamd. Doet denken aan Cosa Nostra, maar…
”Ik heb altijd een fascinatie voor de maffia gehad en Cosa Nostra was al bezet… Nostra Roba importeert Zuid-Afrikaanse wijn, participeert en geeft advies.”

6. Je wil graag, blijkens LinkedIn, lid worden van een non-profit board en pro bono vrijwilligerswerk doen op basis van je kennis en ervaring. Wat zou je concreet graag doen?
”Bijdragen aan voedselzekerheid in de wereld. Voedselproductie moet de komende decennia met 50% stijgen, maar daar hebben we de grond niet voor. Innovatieve technologie ontwikkelen om productiever te zijn, verspilling (30%!) terug te dringen en gewoon boeren helpen.”

Terug naar het nu

Toch nog even naar het archief

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s