2015-10-05 Jack de Graaff

5 oktober 2015 op ’t Kistje: reclameman Jack de Graaff

Grote dikke Ik…? 

Nou bij NIKS® mooi niet!

artzuid juniorpg niks 5 oktober 2015Voor het grote graaien hoef je niet naar de NIKS-bijeenkomsten. De vindingrijkste verzamelaars zitten trouwens in je eigen tuin, zoals de vogels, die allerlei nuttigs bijeen pikken om hun gezin onderdak te geven en groot te brengen. Zo zijn ook de ongedwongen NIKS-bijeenkomsten. Het kost je hoogstens een rondje en een maaltijd in plaats van honderden euro’s voor een megalomaan seminar en je steekt er altijd wat op.

Kom dus 5 oktober naar NIKS, al was het alleen maar om te luisteren naar Jack de Graaff van bureau Mensch, die afstand neemt van de verheerlijking van getallen en data, liefst ‘big’. Raar, zegt hij, want communicatie draait uiteindelijk maar om één ding: mensen.

Trek dus je door Mart Visser en Frans Molenaar ontworpen Alzheimer-sokken aan en kom naar NIKS, het enige genootschap dat nog menselijke trekjes vertoont.

Op 5 oktober weer vanaf 17.00 uur in ons clubhuis Bar-Brasserie Jefferson, Vliegtuigstraat 16-18 in het Amsterdamse Schinkel-district. Het parkeren is daar nog dubbeltjeswerk.  Kijk voor de beste route hier.

Het NIKS-diner kost € 14,50. Je kunt op de avond zelf kiezen uit vlees, vis of vegetarisch. (foto Hans Homburg)

kistje jack de graaff
Op ’t Kistje van NIKS:
Jack de Graaff
Oprichter reclamebureau Mensch

 

Jack de Graaff op het Kistje van Niks op 5 oktober 2015:

“Communicatie draait alleen om mensen”

Jack de GraaffWat doet een klassiek geschoolde heer in de reclame, op enige leeftijd, maar zeker niet oud, als hij na vele jaren een groot bureau verlaat na 28 jaar in de reclame? Consultant worden? Verhuizen naar de zon? Zeilen en golfen? Of… een nieuw bureau oprichten met jonge mensen. Juist, ja. Mensch is een ‘creative agency’ dat opgericht is door Jack de Graaff (52), een welbekende van veel Niksers, die vorig jaar terugtrad als CEO van Publicis Groep. Mensch richtte hij in Amsterdam op met csd Gwen Hanrath van FHV BBDO en Caroline van Hoof, strategy director bij UM. Jeroen van Zwam, eerder creative director Publicis en partner N=5, is als associate creative verbonden aan Mensch.

Mensch is achter de schermen al een paar maanden actief, zo ontwikkelde het onder meer een multimediale campagne voor Blokker (met Jeroen van Zwam en Sikko Gerkema) en Big Bazar. Op dit moment wordt gewerkt aan een tv-campagne voor Intertoys (met Huub Lensvelt en Jurren Sluiter). Ook werkt Mensch inmiddels voor het Fonds Slachtofferhulp, meldt MT.

Jack de Graaff: ‘Mensch is een internationaal woord en staat voor “a person with the qualities one would hope for in a friend or trusted colleague”. Prachtig toch? Want in een wereld vol emotie, gaat ‘t vandaag in ons vak vooral over getallen en data, liefst big. En steeds minder over menselijke emoties en drijfveren. Best raar, want communicatie draait uiteindelijk maar om één ding: mensen.’ Bij Niks, op 5 oktober a.s., zal Jack uitleggen wat hem heeft bezield om zo’n nieuw avontuur aan te gaan: een reclamebureau oprichten in dermate sterk veranderde tijden, dat enkele voorheen gerenommeerde bureaus het loodje legden.
De Graaff is al sinds februari dit jaar ‘executive consultant Branding, Marketing en Advertising’ bij de Blokker Holding, dat een groot aantal bekende retailers omvat. En daarnaast jurylid bij de Effies, bestuurslid Natuurmonumenten, Raad van Advies-lid van Burst Digital en Associate Partner Ganda Digital Creative Agency. Meer bekendheid genoot hij in het vak als bestuursvoorzitter van SIRE, van november 2010 tot januari dit jaar.

Toen hij opstapte als CEO van de Publicis Groep in Amsterdam had hij bijna negen jaar bij het Franse bureau gewerkt. Vanaf april 2006 was Jack ook nog eens drie jaar vice-voorzitter van de VEA, van januari 2001 tot oktober 2005 managing partner/founder van b-to-b bureau inc-21/BBDO en daar weer voor was hij mede-directeur/partner van FHV BBDO, waar hij ruim 12 jaar heeft gewerkt.
Zijn carrière in de reclame begon Jack de Graaff in januari 1986 als accountman bij Publicis in Eindhoven, waarna de overstap volgde naar DMB&B in Amsterdam, gevolgd door PPGH/JWT. Adjunct-directeur/account director werd hij bij GGK Amsterdam, waarna zijn overstap, na drie jaar, volgde naar FHV.

Terug naar het nu

Toch nog even naar het archief

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s