2015-02-02 Dick van der Lecq

2 februari 2015 op ’t Kistje: Dick van der Lecq, Etcetera

De kool en de geit sparen…? 

Nou bij NIKS® mooi niet!

 

kool en geitVaak moet je echt kiezen in het leven en zeker in de reclame. Beginnend op 17 februari draait het volgens de Chinese astrologie een jaar lang om de geit: creatief, rustig maar hartstochtelijk, een beetje ongewoon, oprecht en met grote verbeeldingskracht. Is dat niet de typering van ideale reclameman of vrouw? Zo iemand staat ook op ’t Kistje: Dick van der Lecq van reclamebureau Etcetera, dat met een andere koolliefhebber, het konijn Flappie, hoog scoorde bij de Gouden Loeki. Toch zet de spreker grote vraagtekens bij het prijzenfenomeen.

Trek dus je geitenwollensokken of -trui aan en kom naar NIKS, het enige genootschap dat altijd vrolijk mekkert: Heidewitzka. vooruit met de geit!

NIKS als gewoonlijk op de eerste maandag van de maand, dus op 2 februari vanaf 17.00 uur in ons clubhuis Bar-Brasserie Jefferson, Vliegtuigstraat 16-18 in het Amsterdamse Schinkel-district. Het parkeren is daar nog dubbeltjeswerk. Kijk voor de beste route hier.

Het NIKS-diner kost € 14,50. Je kunt op de avond zelf kiezen uit vlees, vis of vegetarisch. Je hoeft dus geen couverts meer te reserveren voor een plekje aan de dis.

DvdLecq_KistjeOp ’t Kistje van NIKS:

Dick van der Lecq
directeur Etcetera

 

Dick van der Lecq, directeur van reclamebureau Etcetera

‘Een Gouden Loeki levert het bureau geen klanten op’

Gerry Hurkmans Dick vd Lecq - Niks
cropped-niks_kistje.gifEindelijk: de overbuurman. Dick van der Lecq, directeur van reclamebureau Etcetera, is op maandag 2 februari de spreker van NIKS. Zijn onderwerp is actueel: reclameprijzen en het nut daarvan.
En Dick is zeker gerechtigd om daarover mee te praten. Zijn bureau deed het uitstekend in de recente Gouden Loeki-verkiezing met als runner-up het filmpje ‘Flappie’ voor Bol.com en nog twee genomineerde commercials. Zijn bureau Etcetera werd in 2013 gekozen tot Reclamebureau van het Jaar. Maar ook bij de Effies en andere vakprijzen scoort dat bureau steevast.
Van der Lecq is ook vicevoorzitter van de VEA met in zijn portefeuille de Effies. ”Een Effie winnen is topsport. Waarbij alles moet kloppen: je fysiek, mentaliteit en durf. Want wie het anders durft te doen, oogst pas echt effectiviteit,” schreef hij in de inleiding van het meest recente Effieboek.

Op de site van Adformatie woedt nog steeds een discussie over de vraag of en hoe je reclame moet maken voor reclame, naar aanleiding van het stopzetten door de Ster van de live-uitzendingen van de Gouden Loeki-uitreiking. Een bezuinigingsmaatregel. Waren die uitzendingen goeie reclame voor reclame? Nogal wat vakmensen denken van niet. We zijn benieuwd naar de mening van onze spreker. En misschien ook wel over de Loden Leeuw, als instituutje. En: zouden Effies wél nieuwe klanten opleveren?

In Het Parool werd Van der Lecq eerder gevraagd wat je concreet hebt aan een Loeki, of dat nieuwe klanten oplevert. Etcetera won ‘m al twee keer, voor de Gouden Gids en T-Mobile. Hij denkt van niet. ”Wat dat betreft is een Effie, de reclameprijs voor de effectiefste reclame, een betere graadmeter. Maar als je ze allebei wint, is dat natuurlijk de ultieme combinatie: mensen vinden je spotje leuk en het werkt ook nog.”

Van der Lecq kwam in 1986 het reclamevak in, als trainee marketing services bij PMvW/Y&R. Na een jaar stapte hij over naar het voormalige HLPB waar hij drie jaar strategy planner was. Toen, van april 1990 tot maart 1995, was Van der Lecq account directeur bij het toenmalige Kuiper & Schouten, waarna zijn lange periode van bijna 20 jaar bij Etcetera en voorganger Van Walbeek Etcetera volgde.

foto: Gerry Hurkmans

Terug naar het nu

Toch nog even naar het archief

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s